Bestyrelsen har besluttet, at arbejdet med Nyborgs maritime historie skal være et af vore vigtige pejlemærker.

Foreningen arbejder for at beskrive og der med fastholde den maritime historie som knytter sig til Nyborg.

Publikationer udgivet af Nyborg Marineforening kan hentes i Marinestuen så længe oplaget rækker. Afhentning i stuen er gratis.

Hvis man ønsker en publikation sendt kan den bestilles ved at indbetale kr. 75,00 til porto på Kontonummer:3574 4696053405  eller MobilePay: 357777 og via Hjemmesiden - KONTAKT

og sende en besked med tydelig angivelse af navn og adresse samt hvilken publikation du ønsker

Vores publikationer kan ses her på siden

Skibsmægler- og shippingvirksomheder på Nyborg Havn 1858 - 2018

Denne fortælling beskriver en række virksomheder og personerne bag, der alle på hver sin vis har bidraget til udviklingen af Nyborg Havn og derigennem været en støtte for lokale virksomheder.

Skibsmægler- og shippingvirksomheder

Med OLFERT i Golfen

Vores omdrejningspunkt i fortællingen har været besætningen fra yngste gast til skibschefen, beslutningen for udsendelsen og hvordan deltagelsen i missionen efterfølgende var med til at transformere Søværnet.

Hæftet kan læses her: Med OLFERT i Golfen

Torpedomissilbåden P541 BREDAL

Beretningen om Nyborgs adoptionsskib P541 Bredal fra krydret med historier og oplevelser fra livet ombord og deltagelse i øvelser.

Hæftet kan læses her: MTB P541 BREDAL

Søværnet i Nyborg 1940 - 1943 & Mindehøjtideligheden 29. aug 2020

En fortælling om hvordan søværnet i Nyborg, skibe og besætning agerede i forhold til besættelsesmagten. 29. august 1943 blev en skelsættende dag for den danske flåde.

Hæftet indeholder også mindehøjtideligheden 29. august 2020 i Nyborg Gl. Lystbådehavn hvor der, til minde om orlorgsgast Niels Bøje Olsen, blev nedfælget en bronzeplade i brohammeren.

Mindeskriftet Peder Bredal

Historien om Peder Jensen Bredal der under svenskekringen i 1658, på Nyborg Fjord, udførte med sine skibe og besætninger en bedrift der er enestående i dansk søkrigshistorie.

Hæftet kan læses her: Historien om Peder Jensen Bredal

Mindehæftet over Flådens Ran 1807

Efter idé fra Per Nyegaard Olesen der er medlem af både "Plant et træ" i Nyborg og Nyborg Marineforening indgik de 2 foreninger og Nyborg Kommune et samarbejde om at markere Flådens Ran i 1807 og plante en flådeeg og efterfølgende blev dette hæfte udgivet.

Hæftet kan læses her: Flådens Ran 1807

Publikationen "Mindeskrift for omkomne søfolk fra Nyborg 1939 - 1945"

Den 22. juni 2018 blev publikationen "Mindeskrift for omkomne søfolk fra Nyborg 1939 - 1945 offentliggjort ved et arrangement i Nyborg Marineforening, og samtidig blev der sat punktum for arbejdet med at få etableret et mindesmærke for krigssejlerne herfra.

Publikationen er udarbejdet af Nyborg Kommunes kommunikationsafdeling og Nyborg Marineforening og udgivet "I anledning af indvielsen af Monumentet "FORSAVN" den 6. juni 2018 på Kongens Skibsbro, Nyborg Havn."

Begivenheden blev markeret med taler af krigssejleren Evald Brinck, borgmester Kenneth Muhs, formand for Marineforeningen Kurt Verner og fra Marineforeningens arbejdsgruppe Mogens Larsen.

Hæftet kan læses her:

"FORSAVN in English" In Remembrance of the sailors from Nyborg lost during 1939-1945

During the years 1939-1945 - under inhumane circumstances – these sailors sacrificed their lives at the seven seas.

This in their fight for democracy and freedom across the world.

In honour and respect of their memory.

Nyborg Marine Association dedicates this book of remembrance to the widows, children, grandchildren, siblings,friends and acquaintances of the 35 sailors, hailing from Nyborg. Those who in heroic allegiance to the allied forces and their homelands honour and reputation, sacrificed their lives. Where you find courage, there is hope, and where there was hope there was a victory for the Danish people. The undaunted sailors’ names will always light up the monument

FORSAVN and the memorial plaque of the Marine Association as well as light and honour our country.

If you would like to see the whole book about FORSAVN - click on the link here:

Fiskerikontrolskibet M/S Havmågen

Fortællingen om M/S Havmågen