Referat af Generalforsamling den 7. februar 2025 kl. 18.00 i Stuen.
Robert Dølling bød velkommen til de fremmødte medlemmer og beordrede flaget sat.
1. Per Nyegaard Olesen blev valgt til dirigent, og han konstaterede at indkaldelse var sket rettidigt.
2. Valgt som stemmetællere blev Arne Vestergaard, Hans Neuhaus og Henning Carlsen,
3. Forretningsorden blev vedtaget.
4. Bestyrelsens beretning ved formanden, startede med at han beordrede flaget på halv. Medlemmer der er gået fra borde: Birte Christiansen, Bent W Mühring, Ebbe Hajslund, Torben Petersen, Ove Møller-Iversen, Kurt Verner og Lars Falkenberg, der blev mindet med et øjebliks stilhed. Derefter flaget på hel igen.
Foreningens medlemstal er 320. Tilgang 31 afgang 30 heraf 8 gået fra borde.
Der har været afholdt 8 bestyrelsesmøder, 1 seminar og vi har deltaget i 1 distriktsmøde og i Sendemandsmødet i Fåborg.
Arbejdet i bestyrelsen har fungeret uden de store forhindringer.
Kabyssen er nu totalt renoveret, hus og sokkel malet udvendigt. Vi har skiftet og renoveret flagmasten.
Aktivitetsudvalget er et samarbejde mellem Kerteminde og Nyborg. Endags busture fortsætter så længe det kan hænge sammen med priser og deltagere.
Ligeledes planlægges vores frokoster, samt de foredrag vi afholder i denne forbindelse og de store faste aktiviteter.
I forplejningsudvalget hvor Jette Jensen er koordinator i samarbejde med kvartermesteren, arbejdes der med mange spændende menuer. Priserne på frokost er sat op til 125 kr. for medlemmer og gæster 150 kr.
Grafisk udvalg har igen i år udført et stort stykke arbejde med trykarbejde af diverse opgaver.
Koret, under ledelse af Karsten Bertelsen og Erik Sørensen har været flittige. Vi afholdt det første kor-event i Danmarks Marinforenings historie. Dette forløb supergodt.
Historisk udvalg udgav hæftet om Avernakke i 2024, og nu gået i gang med de 4 hæfter om Slipshavn.
Skyttelavet vandt igen 1. pladsen ved landsstævnet i Ebeltoft. Torben Bergholdt blev årets fregatkaptajn.
Minebøssen sælger fortsat lotterier ved vores aktiviteter og der er stor købelyst. Morten Rasmussen står for drift af Minebøssen.
Igen har vi modtaget mange donationer fra Albani fonden. Koppers, Freebee, Munckgruppen, Steffca, Willy Bjørn, Charlotte og Poul Jørgensen og Bay Valves.
Vi har ligeledes et fortsat godt samarbejde med Nyborg Kommune, Østfyns museer, Lokalhistorisk Arkiv og Saluteringslavet.
Per N. Olesen holder god kontakt til både militæret og soldaterforeningerne. Vi har ligeledes et godt samarbejde med Danmarks Marineforening og de øvrige afdelinger i distriktet.
Beretningen blev derefter godkendt uden spørgsmål fra de fremmødte.
5. Søren Junker fremlagde herefter det reviderede regnskab. Dette blev godkendt uden bemærkninger.
Morten Rasmussen roste Charlotte Jørgensen for at huske på at vi er en almen forening. Derved sparede vi 15% i arveafgift.
Jørgen L. Rasmussen spurgte efter hvad værdien af hvad foreningen ejer. Svar – det kan læses på side 3 i regnskabet.
6. Forslag fra bestyrelsen: Medlemsaktier udlodes alle i 2025. Indløsningsmåde i næste blad og på hjemmesiden. Indløsningsfrist inden 31.12.2025. Forslaget godkendt.
7, Indkomne forslag. Ingen.
8. Budget for 2025 blev fremlagt og godkendt.
Medhjælperfesten er i år sløjfet p.g.a underskud på driften af stuen.
9. Valg til bestyrelsen jf. vedtægterne § 30.
Ny formand Robert Dølling
Ny næstformand Charlotte Jørgensen (for 1 år)
Bestyrelsesmedlem Morten Rasmussen genvalgt
Nyt bestyrelsesmedlem Ove Nielsen (for 1 år)
Nyt bestyrelsesmedlem Finn Nielsen
10. Valg af suppleanter:
Uffe Ringsmose - genvalg
Niels H. Jensen - nyvalgt
Børge Andersen – nyvalgt
11. Valg af revisorer:
Revisor Tonny Harder – genvalgt
Revisor Jørgen Kircheiner – genvalgt
Revisor suppleant Jens Henriksen – genvalgt
12. Valg af sendemænd.
Alle kan deltage – ønsker man at deltage henvender man sig til bestyrelsen.
Distriktsformanden fastslog at alle kan deltage i både sendemandsmøder og distriktsmøder.
13. Valg af flagbærer – udpeges fra gang til gang.
14. Intet.
Stor tak til dirigenten Per Nyegaard Olesen for god ledelse af generalforsamlingen.
Ref. Erik D. Rasmussen.
Dagsorden i henhold til vedtægterne:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af stemmetællere.
3. Vedtagelse af forretningsorden.
4. Bestyrelsens årsberetning v/formanden.
5. Aflæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse v/kasseren.
6 .Bestyrelsens forslag.
7. Behandling af indkomne forslag.
8. Fremlæggelse af budget.
9. Valg af bestyrelse jf. vedtægternes § 30:
Formand Kurt Verner er den 7. november 2024 gået fra borde.
Bestyrelsesmedlemmer:
10. Valg af suppleanter.
11. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
12. Valg af sendemænd til Sendemandsmødet.
13 Valg af flagbærere. (Udpeges fra gang til gang).
14. Eventuelt
Vedtægternes § 32.
Stk.2. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skrifteligt være formanden i hænde senest den 25 januar 2025.
Vedtægternes § 33.
Stk.1: Stemmeberettigede og valgbare på generalforsamlingen er kun de, der har været medlemmer i 3 måneder eller mere, regnet fra dato for tildeling af hovednummer.
Stk.2: Kun de medlemmer , der har betalt indeværende års kontigent og ikke er i restance med sidste års kontigent, har stemmeret og kan vælges til tillidsposter i foreningen,
Kurt Verner bød velkommen til de fremmødte medlemmer.
25 års jubilar Niels Peder Teil Nielsen fik Diplom
for 25 års medlemskab ved generalforsamlingen.
Punkt 4 beretning
Foreningens medlemstal er d.d. 314 (327). Tilgang 31(42). Afgang 44 (30). Heraf 15 (10) gået fra borde og 29 (20) på grund af alder, sygdom, udmeldelse og restance. Fordelingen af medlemmer er som følger: Orlogsflaget 152 (160) handelsflåde og fiskeri 36 (42) beslægtede erhverv eller personer der viser interesse for foreningens arbejde og traditioner 126 (125).
Nye medlemmer tilgår, som et resultat af medlemmers engagement, besøg som gæster i stuen og vores synlighed i lokalsamfundet.
I 2023 har vi været Corona fri. Vi har således kunnet gennemføre et normalt foreningssår. Dette betyder også, at vores sekretær Erik D. Rasmussen har kunnet gennemføre 6 frokoster for nye medlemmer med ledsagere. Bestyrelsen ser disse arrangementer som en god indføring i livet i Nyborg Ma-rineforening. Medlemspleje ligger bestyrelsen meget på sinde, og vi forsøger efter bedste evne at udføre dette ved synlighed til daglig og ved arrangementer. I 2023 har formanden således været til stede i stuen hver mandag formiddag.
Et stort ønske er, at der betales kontingent rettidigt. Der var sidste år mere end 100 restanter ved fristens udløb. Det giver et kæmpe ekstra arbejde og et stort forbrug af timer. Tid der kunne være anvendt på helheden.
Gør jer selv og foreningen den tjeneste at huske betalingsfristen, evt. ved automatisk bank overførsel.
Bestyrelsen
Der har været afholdt 8 bestyrelsesmøder. Vi har deltaget i 2 distriktsmøder og i sendemandsmødet, som jeg vender tilbage til senere i beretningen. 2023 blev det første normale arbejdsår efter coronaen. Arbejdet i bestyrelsen har været præget af flere udfordringer og opgaver. Vores næstformand Ann Branderups alvorlige sygdom og bortgang gav anledning til mange justeringer og omfordeling af opgaver. Robert Dølling trådte til som fungerende næstformand og overtager gradvist opgaverne. Hans Jørgen Zinther overtog redaktørposten for blad og hjemmeside.
I løbet af året er kasse- og regnskabssystemet blevet fuldt implementeret. Det danner nu model for andre foreninger. Hovedaktørerne i dette projekt er Kasserer Søren Junker og Kvartermester Ove Nielsen samt bar vagterne, der har taget systemet til sig, så det nu er en naturlig del af driften. MANGE TAK.
Der er gennemført store renoverings opgaver inde og ude og afsøgt Fonds- og sponsormidler i en bred vifte. Der er ligeledes arbejdet med en fortsættelse i 2024 af renoveringsarbejderne inde og ude, og den dertil hørende finansiering.
Organisationsændringer
Forplejningsudvalget er nedlagt og arbejdet henført til Kvartermester og kabyshold.
Rejseudvalget er sammenlagt med aktivitetsudvalget. Erik Grubak måtte henset til tidspres frasige sig formandsjobbet i udvalget. Indtil videre løses denne opgave af formanden. Det er naturligt med mellemrum at tilpasse organisationen. Det er det bestyrelsen har gjort.
Administration
Landsforeningen har indført mange nye tiltag bl.a. et nyt medlemsregister. Vores sekretær Erk D. Rasmussen har ansvaret for al medlemsregistrering herunder optagelse og afgang af medlemmer samt foreningens generelle administration.
Det er opgaver han udfører på fremragende vis.
Hjælp ham ved at opdatere mailadresse og telefonnummer.
Kommunikation:
Det er bestyrelsen magtpåliggende at gennemføre en så god og dækkende kommunikation med medlemmerne som muligt.
Hertil anvendes flere værktøjer. Bladet, som vi har valgt at trykke i en god og læsevenlig kvalitet, udkommer 4 gange årligt. Her er informationen både fortællende og fremadrettet. Hjemmesiden er et opslagsværk med nyheder, historier og nyttig viden. Sidst på året fik vi åbnet en Facebook profil som supplement, men også en mulighed for hurtig nyhedsformidling og debat/meningstilkendegivelser. Facebook styres af Allan Dølling.
Vores fotograf Carlo Petersen leverer billeder til alle 3 medier og har på sin hjemmeside (CP-foto) et flot udsnit af billeder fra N.M. Ved arrangementer opdateres deltagerne med de seneste nyheder og lidt maritim historie.
Har I spørgsmål/forslag eller bemærkninger så kontakt et bestyrelsesmedlem eller formanden. Det er vigtigt at sikre, at foreningens forhold behandles på det rette grundlag, når diskussionen kører ved det runde bord.
Punkt 7 Regnskabsaflæggelse
Søren Junker fremlagde det reviderede regnskab. Regnskabet blev godkendt uden bemærkninger.
Punkt 8 Budget for 2024
Budgettet for 2024 blev gennemgået. Budgettet blev godkendt enstemmigt.
Punkt 9 Valg til bestyrelsen ifølge vedtægterne
Som ny næstformand blev Robert Dølling valgt.
Kasserer Søren Junker blev genvalgt.
Sekretær Erik D. Rasmussen blev genvalgt.
Bestyrelsesmedlem Morten Rasmussen nyvalgt (1 år).
Punkt 10 Valg af suppleanter
Punkt 11 Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant
Revisor Tony Hader genvalgt.
Revisor Jørgen Kircheiner genvalgt.
Revisorsuppleant Jens Henriksen genvalgt.
Punkt 12 Valg af sendemænd
Bestyrelsen udpeger sendemænd til Sendemandsmødet.
Punkt 13 Valg af flagbærere
De tidligere valgte fortsætter.
Punkt 14 Eventuelt
Der sker ingen ændring af medlemsemblem i forbindelse med tronskiftet. Søren Junker udtrykte ”Vi skal have nye yngre med i foreningen, hvis vi skal overleve”. Formanden redegjorde for landsorganisationens projekt 2038, der har været optaget på hjemmesiden, omtalt på Facebook og fremlagt i stuen. Dette har ikke givet anledning til debat eller forslag. Bestyrelsen udarbejder et svar til landsorganisationen.
Formanden takkede dirigenten for en god og kompetent ledelse af Generalforsamlingen.
Han roste desuden medlemmerne for den gode stemning.
Herefter gik man over til de gule ærter samt pandekager med is.